Historie

In 1919 werd de Utrechtse Schoolvereniging (USV) opgericht door een groep ouders. De door de vereniging gestichte lagere school opende op 15 januari 1920 haar deuren in een houten gebouw op de hoek van de Frans Halsstraat en de Jan van Scorelstraat. Nadat het schoolgebouw in januari 1922 afbrandde, ontwierpen de architecten Op ten Noort, Rozenburg en Scheffer het huidige schoolgebouw in de stijl van de Amsterdamse School. Dit schoolgebouw werd in april 1923 geopend. Op het afdak prijken twee beelden: het luisterende meisje en de jongen met de bal. Zij symboliseren de leerlingen die hier leren en spelen.

De school werd in de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Duitse bezetter. De leerlingen volgden toen lessen in het koetshuis van de familie Fentener van Vlissingen aan de Nieuwe Kamp. Tijdens de Hongerwinter van 1944 kregen de leerlingen les in groepjes bij ouders thuis. Na de bevrijding is het gebouw nog enige tijd als onderkomen gebruikt door de Canadezen.

In 1983, vooruitlopend op de Wet basisonderwijs, fuseerde de Utrechtse Schoolvereniging met de Rooms Katholieke Montessori kleuterschool Oudwijk tot de huidige basisschool USV. In 1989 werden de kleuterschool en de lagere school ook fysiek samengevoegd in het schoolgebouw aan de Frans Halsstraat. Daartoe werd een nieuwe vleugel aangebouwd met vijf lokalen en een speellokaal.

Sinds 2002 is het schoolgebouw een gemeentelijk monument. Haar historie wordt bewaard in het Utrechts Archief.